Cari sesuatu disini

Penting sangatkah takaful dalam hidup aku?


Artikel-artikel dibawah ini membawa kita untuk berfikir jika kita berada pada tempat mereka. Oleh sebab itu, saya sarankan buatlah suatu persediaan yang cukup supaya ia dapat membantu kita jika pekara berikut terjadi kepada kita dan keluarga. Kita hanya merangcang, Tuhan yang menentukan..

  3 sebab utama kenapa anda perlukan insuran/takaful di dalam keluarga atau hidup anda.

  1 – Protect your income if anything happen to you or  your family 

(LIFE INSURANCE)

Ibu hadapi keperitan hidup setelah suaminya lumpuh (income utama hilang sekelip mata). Camne la nasib dia lepas ni… 


Suami ceraikan isteri kerana tidak sanggup melihat isteri terseksa zahir dan batin. Siapa tak sayang bini oii… 


Rumah yang dibeli bertahun lamanya terpaksa dijual hanya kerana untuk merawat penyakit. Kesian kan…kenapa tidak awal-awal dulu pelan insuran, sekarang ??? nasi dah jadi bubur..


2 – Create Medical Revised


(MEDICAL CARD)
Ini adalah satu contoh kepada sesiapa merasakan.. “SUDAH CUKUP DENGAN BENEFIT MEDICAL YANG SYARIKAT BERIKAN“. Jika anda lihat keratan akbar diatas, Pesakit telah menanggung penyakit ini KETIKA MASIH BERKHIDMAT BERSAMA PENERBANGAN MAS. Persoalannya ???? Kenapa MAS tak cover die ????

die PERNAH MEMIRKIRKAN UNTUK MELAKUKAN PEMBEDAHAN PADA TAHUN 2005 tetapi terpakasa MEMBATALKAN KERANA KOS MEMCECAH RM300K.

CONTOH :

Jika si A dan si B berkerja didalam satu Syarikat dan ditakdirkan si A mengidap peyakit kritikal dan perlukan kos yang tinggi, ADAKAH ?? si A dianggap “BEBAN” atau “ASET” kepada SYARIKAT ?? sudah tentulah BEBAN kan..Pada pendapat anda jika si A dianggap beban kepada Syarikat, ADAKAH ?? Si A DIBUANG atau DISIMPAN ??? Sudah tentulah DIBUANG..jadi ini lah yang mungkin berlaku kepada saudara kita diatas, melainkan jika kita mempunyai share dalam Syarikat ataupun kita anak orang yang berpengaruh didalam Syarikat. Check diri anda dan buatlah persediaan untuk semua ini.. 


 Rasa malu, rasa segan, sudah tidak menjadi persoalan jika terpaksa mencari duit untuk menampung kos rawatan. Hendakkah anda menjadi seperti ini. PERSOALANNYA ??? Cukup ke dengan meminta derma sahaja ?? Pesakit memerlukan Kos Rawatan dari RM300 – 500 K, tetapi hanya mendapat RM2 K sahaja. Berapa percentage yang dapat membantu dia ???



-  ” ORANG KERAJAAN JUGA PERLUKAN MEDICAL CARD ” -  !!!!!

Jika anda lihat keratan akbar diatas, ” GURU RAYU SUMBANGAN RAWAT PENYAKIT BUAH PINGGANG “. Persoalannya ???? Kenapa Kerajaan tak cover die ????..Ingat tuan/puan, alangkah pilunya hati selama ini kita merasakan segala kos perubatan adalah percuma, tetapi siapa yang tahu protokol dan syarat-syarat atau jenis penyakit apa yang di beri percuma. Oleh sebab itu, kurangkan la bergantung kepada kerajaan, biarlah ia untuk orang yang lebih memerlukan seperti fakir miskin dan lain2..buat persediaan sekurang-kurangnya mengadakan medical card dan anda terjamin kerana mempunyai kos yang membantu rawatan anda.. 



Semua orang boleh meminta derma, cuma hilangkan rasa ego, malu dan rendah diri sahaja. Persoalannya tuan/puan..berapa banyak yang orang boleh menderma kerpada kita ??? Jika kita didatangi peminta sedekah yang meminta kepada kita, berapakah yang kita boleh bagi ????  Jika kita ditempat mereka, begitu juga yang mereka bagi..rm1, rm10, rm 100, rm 1000 ????

Agihkan sahaja pendapatan anda sedikit untuk adakan medical card at least..





Kepada wanita2 tu..harus diingat.., take care dan protect your breast with medical card. nanti senang kalau suami tak mampu nak bayar bil rawatan, anda medical card. tak pun kalau suami yang kedekut sangat nak amik medical card tu, leh la suvey mana iklan dalam surat khabar untuk mintak derma..huhu..gurau je jgn marah..


alahai anak2..tak sanggup aku nak lihat anak aku sakit pastu jadi cam tu, mak ayh mana yg sanggup anak sakit pastu tak de duit nak ubat..ya Allah ya tuhanku, lindungi la keluarga aku dprd camtu..aminn..setakat doa je, buat la sesuatu, plan medical card daaaaaaa… baru betul..



 3 – Retairement & Education



(SAVING / INVESTMENT)

  RETAIREMENT


 Insuran/takaful anda bukan sahaja untuk perlindungan, malah ia juga direka untuk Persaraan, education dan lain2. Jika anda lihat artikat di atas, 70% PESARA HABISKAN WANG SIMPANAN EPF DALAM MASA 3 TAHUN SAHAJA SELEPAS BERSARA. So tak kan lepas bersara 3 tahun dah kena kerja balik, camne nak pergi Haji, nak sedekah amal jariah, nak melancong, tak kisah la nk buat apa..ini adalah realistik perangai orang kita kerana mereka mengangap EPF sahaja cukup untuk mereka.

Just nak share idea..

Dalam seminggu ada 7 hari, 5 hari bekerja 2 hari cuti. Sewaktu anda bekerja, berapakah anda spend belanja anda dalam masa sehari. Jika hari cuti pula, sabtu ahad atau holiday atau cuti apa sahaja, berapakah yang anda spend belanja anda sewaktu anda bercuti..ADAKAH lebih daripada waktu anda berkerja ???? Kebiasaanya lebih kerana masa itu anda mempunyai banyak masa untuk bebelanja..

So ???..waktu anda pencen, anda banyak masa berehat ke atau bekerja ?????

  EDUCATION


 SIMPANAN PENDIDIKAN KUNCI MASA DEPAN ANAK-ANAK.

Ramai yang tahu tetapi tidak ramai yang amalkannya..Jika anda lihat daripada aritikal diatas, “PADA TAHUN INI SAHAJA (2008) TERDAPAT LEBIH 250,oooK PELAJAR MEMBUAT PINJAMAN KEPADA  PTPTN”.

Cuba anda imagine :

Contoh kalau seorang buat pinjaman kepada PTPTN sebanyak RM20K seorang, kalau pada tahun 2008 terdapat 250K pelajar buat pinjaman total keseluruhan peruntukan duit pinjaman ialah  RM5000,000,000 Juta. Agak-agak anda besar tak jumlah itu ????

Tahun demi tahun pelajar makin meningkat, pinjaman juga meningkat belum masuk pinjaman tak berbayar, agak-agak anda 5-10 tahun akan datang kerajaan masih hendak menanggung ke peruntukan itu ????

SEBAB ITU LAH kata Penysarah Ekonomi UKM, Profesfor Dr Abdul Ghafar Ismail didalam majalah Harmoni dan yang juga merupaka orang bijak pandai dalam ekonomi berkata ” KOS MELANJUTKAN PENGAJIAN KEBERGANTUNGAN KEPADA KERAJAAN SUDAH TIDAK RELEVEN. Kerana ???



daripada aritikal diatas : “Zaman sudah berubah. Bilangan pelajar melanjutkan pelajaran ke Kolej mahupun Universiti sudah berpuluh kali ganda berbanding suatu ketika dahulu. Mustahil Kerajaan dapat menampung atau meneruskan pemberian biasiswa secara berterusan.”

Oleh sebab itu, buatlah persediaan pendidikan untuk anak-anak anda jika tidak mahu mereka ketinggalan hanya kerana kos pengajian sahaja menghalang mereka. Sebab itu juga “ daripada artikat diatas :”Terdapat banyak produk yang telah dirangkan untuk tujuan tersebut antaranya PELAN TAKFUL/INSURAN PENDIDIKAN..”

So,..tunggu apa lagi, merangcanglah sekarang dengan sekurang2 nya sediakan pelan insuran/takaful untuk pendidikan anak anda. Kami telah merangka yang terbaik untuk anda…hanya tunggu keputusan anda..

“HARAP INI MEMBANTU ANDA UNTUK MENYEDARKAN BERTAPA PERLUNYA INSURAN/TAKAFUL UNTUK ANDA DAN KELURAGA”.


p/s : Hubungi perunding takaful anda sekarang
MOHAMAD IZZZAT BIN MOHAMAD ZAFRI
NO TEL : 0134347860
EMEL : mohamad.izzat@rocketmail.com


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...